8 Punca Masalah Kesuburan Lelaki.

2:23 am Farahana 1 Comments








Fahami Punca Masalah Kesuburan Lelaki.

Kesuburan Lelaki biasanya dikaitkan dengan sperma. Sperma boleh terjejas oleh beberapa faktor. Antaranya , pengamalan gaya hidup yang tidak sihat, kesan sampingan daripada penyakit fizikal dan kesan pengambilan ubat-ubatan.

1. FUNGSI SEKSUAL

Dalam kes ketidaksuburan lelaki, ejakulasi air mani yang dihasilkan mencukupi tetapi tidak dapat menembusi tubuh wanita. Hal ini berlaku disebabkan oleh saluran duktus yang membawa air mani tersumbat. Senario ini samalah seperti masalah tiub fallopio yang tersumbat.

2. SPERMA TIDAK MATANG/SPERMA KURANG BERKUALITI

Ianya keadaan di mana lelaki tidak berupaya menghasilkan sperma yang berkualiti dan sihat. Kuantiti sperma juga sedikit. Hal ini membuatkan sperma tidak dapat sampai ke telur dan menembusi membran untuk mensenyawakan telur.
Sperma yang sihat mampu dihasilkan oleh testis melebihi 100 juta sperma per ml air mani.
Isipadu purata hasil pancutan ialah kira-kira  3.5ml dengan 5% adalah sperma dan 95% cecair adalah terdiri daripada plasma seminal.
Bilangan dan kualiti sperma boleh dinilai melalui ujian ringkas melalui ujian doctor.

3. KECELARUAN ERIKTIL

Keadaan di mana seseorang lelaki mengalami kesukaran mendapat atau mengekalkan ereksi atas sebab fizikal atau psikologi, sukar baginya untuk melakukan hubungan intim.

4. MASALAH  GENETIK

Unsur genetik tidak normal di mana terdapat kelainan pada kromosom seks seperti cycsticfibrosis yang terjadi kepada sindrom klinefelter.

5. MASALAH HORMON

Lelaki juga mempunyai masalah hormone sperti wanita.
Jika hormone pembebasan Gonadotropin (GnRH) yang dibebaskan daripada kelenjar pitutuari yang berada di bahagian kepala tidak mencukupi. Ia tidak dapat merangsang testis menghasilkan sperma dan matang.
Ia sering berlaku kepada  mereka yang mengambil steroid dalam masa panjang. Rawatan radiasi dan kimoterapi di bahagian otak juga turut menganggu hormon lelaki. Terdapat juga yang mempunyai masalah hormone sejak lahir lagi.

6. SALURAN SPERMA TERSUMBAT

Hal ini terjadi sejak lahir  apabila saluran sperma tidak terbentuk dengan sempurna. Selain itu jangkitan bakteria dari hubungan intim juga boleh jadi penyebab saluran sperma tersumbat.
PENGGUNAAN MINYAK PELINCIR
Pelbagai jenis minyak pelincir yang kerap digunakan sebagai bantuan untuk melakukan hubungan boleh mematikan sperma atau memperlahankan pergerakan sperma.

7. MASALAH TESTOSTERON RENDAH

Ada pendapat menyatakan kadar testosterone yang rendah akan menyebabkan penurunan jumlah sperma.  Anda boleh mencuba ubat seperti clomid untuk meningkatkan pengeluaran testosterone dalam tubuh badan anda tanpa mengurangkan jumlah sperma.

8. PENYAKIT FIZIKAL

Penyakit kencing manis dan tekanan darah tinggi boleh memberi kesan ke atas kesuburan kaum lelaki.



Amalan  Yang Menjejaskan Kualiti Sperma

1.      Merokok dan pengambilan alkohol
2.      Kerap mandi air panas atau bersauna
3.      Terdedah kepada bahan kimia atau radiasi
4.      Gemar memakai pakaian jeans dan seluar dalam ketat
5.      Minum kopi secara berlebihan. Hadkan pengambilan kepada 1-2 cawan sehari.



SET KESUBURAN SHAKLEE UNTUK LELAKI

Saya mengesyorkan anda untuk cuba berikhtiar dengan menggunakan set kesuburan Shaklee. Produk shaklee mempunyai banyak kombinasi yang hebat untuk mengatasi masalah kesuburan lelaki.




Antara manfaat set kesuburan shaklee bagi lelaki adalah ia dapat mengatasi masalah sperma yang tidak sempurna, tidak sihat, tidak cergas dan menghasilkan kuantiti sperma yang mencukupi.



Vita-Lea membekalkan segala nutrisi yang diperlukan oleh tubuh badan.
Zinc yang terkandung di dalam Vita-Lea dapat:

-Memperbaiki kebolehan seksual lelaki dan meningkatkan nafsu seks.
-Zinc memainkan peranan penting dalam organ seks lelaki
-zinc di dalam prostat lelaki adalah 10 kali ganda dari organ lain
-menambahkan keupayaan fungsi seksual lelaki
-Mengaktifkan 200 jenis enzim dan mengsang regenerasi sel
-Membentuk kolagen
-Membantu pengeluaran insulin, mengekalkan fungsi insulin dan memperbaiki diabetes
-Memperbaiki system imun
-Mempercepatkan pemulihan luka
-Memperbaiki masalah prostat
-Meningkatkan keupayaan seks lelaki
-Memperbaiki radang kulit
-Mengekalkan deria bau


Vitamin E juga dikenali sebagai Vitamin Cinta kerana ia membantu meningkatkan hormone seks samaada kepada lelaki mahupun wanita.

Vitamin E amat penting untuk meningkatkan kesuburan untuk lelaki.
Kajian pada tahun 1924.mendapati vitamin E mampu memulihkan kemampuan reproduktif.

Kajian lain juga mendapati bahawa Vitamin E mampu meningkatkan kesihatan dan kualiti sperma. Dalam satu kajian, ia menunjukkan bahawa pergerakan sperma, peratus sperma hidup dan peratus daripada spermatozoa normal, semuanya meningkat dengan penambahan vitamin E dan selenium.
Dalam masa yang sama, vitamin E sangat bagus untuk kesihatan jantung sekaligus meningkatkan tahap testosterone.

InsyaAllah set kesuburan shaklee mampu memberikan harapan kepada anda  untuk mendapatkan cahaya mata.Jangan pernah berhenti berharap.

SEBARANG  KEMUSYKILAN ATAU INGINKAN MAKLUMAT LANJUT SILA HUBUNGI SAYA


Fadzli / Farah Aersid
♥ SMS | Call | Whatsapp : 016-9210042 / 016-9960209
♥ Shaklee ID : 1665070
♥ FB PAGE : Ez-Vitamin
♥ Website : www.ez-vitamin.com
..................................
C.O.D
Batu Caves > Gombak Selayang Rawang Kepong Ampang KL
.................................
PENGEPOSAN
Seluruh Malaysia

ATAU

Nak lebih Jimat? Nikmati diskaun dari 15%-25% jika  mendaftar sebagai ahli Shaklee hari ini. Hanya RM 35 untuk keahlian Seumur hidup.





.............................................................................
DISCLAIMER:
Di ruangan ini,saya ingin memaklumkan kepada semua pembaca blog/laman web http://www.ez-hamil.com/ bahawa SEMUA PRODUK yang dikongsikan di dalam blog / laman web saya BUKAN/TIDAK  bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit. Penulis TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB di atas segala kerosakan, kerugian atau kemalangan yang berpunca daripada ketidakfahaman (salah faham/salah tafsir) pengguna berkaitan dengan pengunaan produk-produk yang dikongsikan.

You Might Also Like

1 comment:

  1. Maaf saya nak tanya apabila saya melakukan sex dikemuncak saya rasakan ketidak puasan kerana saya merasa seperti air mani tidak dapat keluar sepenuhnya, Saya dapat merasakan seperti tersangkut hanya keluar sedikit saja meleleh tidak seperti pancutan.

    ReplyDelete