Sukar Hamil Selepas Keguguran, kesan dan cara mengatasinya

12:23 am Farahana 1 Comments









Ramai wanita tidak menyedari bahawa mereka sebenarnya keguguran. Hah, sebab apa ya? Sebabnya di awal-awal minggu kehamilan, dianggarkan ¾ daripada semua telur yang disenyawakan akan gugur. Selepas ujian kehamilan dilakukan, 1 daripada 5 kehamilan akan gugur. Sememangnya semester pertama kehamilan merupakan saat genting dan penting untuk menjaga kandungan kerana saat inilah keguguran mudah terjadi .

Mengalami keguguran


Pengalaman Keguguran
Diawal usia perkahwinan dulu, saya pernah mengalami keguguran. Selepas 2 bulan berkahwin saya pregnant. Tapi disebabkan tidak ada ilmu sangat berkenaan ‘pregnancy’, saya tak ambil berat langsung soal penjagaan kandungan. Saya terlalu aktif tanpa meyedari ianya membahayakan kandungan. 

Saya juga kurang menjaga kesihatan diri serta  kerap minum minuman berkafein yang mana sangat tidak elok untuk kandungan. Asid folik pun saya tak tahu ianya penting  sebelum mengandung apatah lagi ketika mengandung. Pendek kata, saya memang tiada ilmu langsung  masa itu soal kehamilan.

Akhirnya saya keguguran, ketika ini pun  saya tiada ilmu tentang keguguran dan cara menjaga kesihatan selepas keguguran.



Bulan demi bulan menunggu moga ada khabar gembira namun tidak kunjung tiba. Rasa agak stress , lebih-lebih lagi  dapat tahu orang lain pregnant.Saat ini barulah sibuk nak ambil tahu soal kesuburan dan kehamilan. Macam-macam saya baca untuk cari punca kenapa boleh gugur. Semua bahan saya baca dan kaji. Sejujurnya, hikmah keguguran ni banyak mengajar saya menjadi parent yang penuh ilmu.

Macam-macam ilmu saya dapat dan sedar batapa pentingnya persediaan ilmu dalam apa jua yang bakal kita hadapi supaya kita mampu bertindak dengan betul dan mendapatkan hasil yang terbaik. Semenjak itu, saya timba dan gali ilmu mengenai kesuburan,kehamilan, bersalin, berpantang , menyusu, menjaga dan mendidik anak dan sebagainya.

InsyaAllah saya akan kongsikan mengenai  potensi untuk anda kembali hamil selepas keguguran samada sukar atau mudah. Kesan keguguran dan cara mengatasinya agar anda dapat hamil kembali.

Adakah Keguguran Boleh Memberi Kesan Terhadap Tahap Kesuburan Wanita?
Sesetengah wanita ada yang menghadapi keguguran berulang. Keguguran berulang adalah keguguran yang dialami sebanyak 3 kali atau lebih secara berturut. Kebiasaanya setelah keguguran pertama, kekuatan rahim sudah terjejas. Maka amat penting untuk anda menguatkan kembali rahim anda agar terhindar dari  keguguran berulang.

Namun, Seorang wanita yang keguguran tidak bermakna mereka tidak berpeluang hamil secara normal di masa hadapan. Keguguran secara semulajadinya tidak akan menjejaskan kesuburan wanita. Melainkan wanita tersebut mengalami sebarang komplikasi akibat keguguran seperti trauma di bahagian peranakan atau jangkitan kuman. Ini akan menyebabkan terjadinya kerosakan atau tiub fallopio tersumbat sehingga  mempengaruhi kesuburan seseorang wanita.

Apakah itu Keguguran Semulajadi?
Keguguran semulajadi (complete miscariage)adalah janin yang keluar dengan sendiri dari rahim dengan sempurna iaitu tanpa meninggalkan saki baki. Dalam situasi ini, ibu yang keguguran tidak perlu menjalani proses mencuci rahim (D&C Dilation and Curettage)
Ianya dilakukan untuk membersihkan rahim daripada sisa tisu, selaput atau uri daripada keguguran yang tidak lengkap.

Bolehkah Wanita Yang Mengalami Keguguran Hamil Kembali?
Ya boleh, wanita yang mengalami keguguran pasti boleh hamil kembali.  Wanita yang keguguran bermakna dia pernah hamil, jadi sudah tentulah dia berupaya hamil kembali.

Bagi anda yang pernah keguguran, jangan risau dan jangan bersedih.  Allah menguji anda kerana sayang dan Allah lebih menyayangi zuriat anda. InsyaAllah, anda boleh hamil lagi kerana sudah pernah mengandungkan zuriat suami anda sebelum ini.

Agar anda berupaya hamil kembali dengan mudah, saya syorkan anda supaya menjaga kesihatan sebaik mungkin kerana untuk hamil kembali selepas keguguran memerlukan tahap kesihatan yang optimum agar dapat mengelakkan keguguran berulang.

Bilakah Waktu Yang Sesuai untuk Hamil Kembali selepas Keguguran?
Kebanyakan doktor menasihatkan kepada wanita yang baru sahaja keguguran untuk menunggu sekurang-kurangnya 3 kitaran haid yang normal untuk hamil kembali.

Sekiranya ada melakukan proses D&C selepas keguguran, untuk hamil kembali disarankan menunggu sekurang-kurangya 6 bulan.

Apakah ada cara untuk mencegah  keguguran?
Keguguran pada awal kehamilan biasanya berlaku  disebabkan janin itu sendiri, iaitu embrio tidak berkembang seperti yang sepatutnya. Masalah kromosom yang tidak normal juga dikatakan adalah penyebab yang biasa. Faktor ini sememangnya tidak boleh dielak atau dicegah. Masalah-masalah ini biasanya berlaku tanpa sebarang sebab.

Namun anda tidak perlu risau, sekiranya keguguran anda disebabkan faktor janin yang tidak normal, keguguran ini biasanya tidak akan berulang.



Ya, memang ada cara bagi mengelak keguguran. Menurut Dr Zubaidi Hj Ahmad, Perkara penting bagi mengelak keguguran berlaku dan berulang adalah:

1. Sel Sperma yang berkualiti dan sihat
2. Sel Ovum(telur) yang berkualiti dan matang
3. Rahim yang sihat dan kukuh.

Berdasarkan formula mudah kejayaan untuk hamil daripada Dr.  Zubaidi dalam gambar diatas
Kejayaan Hamil= (Sperma berkualiti+Ovum Berkualiti dan sihat)+ Rahim yang kuat dan sihat

Kesimpulannya, pembentukan embrio yang baik memerlukan satu ovum(telur) dan satu sperma yang sihat. Dalam satu kajian didapati setiap empat telur, hanya satu sahaja yang mempunyai struktur kromosom yang normal maka tidak menjadi kehairanan apabila diketahui potensi pasangan untuk hamil dalam setiap kitaran haid wanita hanyalah 25 peratus sahaja.

Bagaimanakah caranya mengatasi keguguran berulang dan memperolehi kehamilan yang sihat?

1.Memastikan sperma sihat dan berkualliti

Kualiti dan kesihatan sperma yang baik melibatkan beberapa aspek iaitu pergerakan sperma yang laju menuju ovum, bilangan sperma yang mencukupi dan juga bentuk sperma yang normal.

Bagi suami, anda perlu menitik beratkan soal penjagaan sperma agar kualiti sperma terjamin. Sebagai saranan,suami perlu mengamalkan gaya  hidup yang sihat termasuk makan makanan yang berkhasiat, memastikan berat badan optimal, bersenam, menjauhi minuman keras  serta tidak merokok bagi menjaga kualiti sperma. Jika suami seorang perokok , hindari merokok di dalam rumah atau berhampiran dengan isteri kerana  asap rokok boleh menjejaskan kandungan.

2.Memastikan Ovum(Telur)sihat dan berkualiti

Perhatian yang lebih perlu diberi kepada kehamilan yang berisiko tinggi.
Siapakah yang tergolong dalam kehamilan berisiko tinggi?

1. Ibu hamil yang melebihi usia 35 tahun atau terlalu muda
2. Wanita yang mempunyai masalah kehamilan sebelumnya
3. Wanita yang menghidap penyakit kronik seperti diabetes, tekanan darah tinggi dan HIV.
4. Ibu yang obese atau terlalu ringan

Bagi mengelakkan terjadinya keguguran, di pihak isteri, kualiti ovum sangat memainkan peranan penting. Ovum yang terbaik adalah ovum yang sihat dan matang.

3. Memastikan kesihatan rahim di tahap yang baik dan kukuh.

Kenapa pentingnya mempunyai rahim yang sihat dan kuat sebelum merancang untuk hamil?

Ini adalah kerana rahim yang sihat dan kuat akan dapat menghasilkan hormon endometrium yang tinggi bagi membantu mengelakkan keguguran. Faktor kejayaan sesuatu kehamilan bukan sahaja bergantung kepada embrio yang sihat tetapi juga kesesuaian lapisan endometrium rahim yang merupakan tempat perlekatan janin dan tumbesaran janin seterusnya.

Bagaimana Vitamin Shaklee dapat membantu anda untuk hamil semula serta mengelakkan keguguran berulang?

Anda boleh cuba untuk berikhtiar dengan mengambil suplemen Shaklee bagi memaksimumkan peluang untuk mengandung.  Ianya membantu menguatkan rahim, mengoptimumkan tahap kesihatan dengan membekalkan segala nutrisi yang diperlukan badan dan seterusnya meningkatkan kesuburan suami isteri bagi persediaan kehamilan akan datang.

InsyaAllah, Sekiranya keguguran anda dulu  tidak disusuli sebarang komplikasi kehamilan, insyaAllah semuanya akan kembali normal.



Set Kesuburan Shaklee bukan sahaja mampu meningkatkan kesuburan tetapi juga:

- memudahkan proses berkaitan persenyawaan dan perlekatan embrio.
-mematangkan ovum bagi menjayakan proses persenyawaan
-membantu sperma hidup lebih lama sehingga 5 hari di tiub fallopio
-menghasilkan cecair serviks yang berkualiti dan subur
-menstabilkan hormon
-menguatkan rahim
-menghasilkan sperma yang sihat
-melancarkan kitaran haid supaya lebih teratur
-membekalkan nutrisi lengkap yang diperlukan badan  sebagai persediaan hamil.
-mengecutkan cyst,fibroid,endometriosis

Kenapa saya menyarankan  set kesuburan shaklee?

Seperti yang saya kongsikan tadi, saya juga pernah mengalami keguguran disebabkan terlalu aktif serta kurang menjaga kesihatan diri.
Alhamdulillah, selepas saya mengamalkan set kesuburan shaklee dalam masa 3 bulan, saya disahkan hamil. Kali ini saya memberikan perhatian yang lebih pada kandungan dan akhirnya termakbul juga doa saya untuk mendapatkan cahaya mata penyeri rumah tangga kami. Tambahan lagi, ia terbukti secara saintifik melalui kajian yang dilakukan para saintis bahawa produk shaklee selamat, berkesan dan semulajadi bukanlah hanya sekadar cakap-cakap kosong sahaja.

Oleh itu sangat disarankan agar anda cuba berikhtiar dengan Set Kesuburan Shaklee untuk suami isteri ni. Ianya telah membantu saya dan ribuan pasangan lain selama ini.

Rahsia kehamilan yang sihat yang telah membantu ramai pasangan. Inilah pilihan terbaik bagi anda yang betul-betul serius ingin hamil.


InsyaAllah set kesuburan shaklee mampu memberikan harapan kepada suami isteri  untuk mendapatkan cahaya mata.Jangan pernah berhenti berharap.

SEBARANG  KEMUSYKILAN ATAU INGINKAN MAKLUMAT LANJUT SILA HUBUNGI SAYA


Fadzli / Farah Aersid
♥ SMS | Call | Whatsapp : 016-9210042 / 016-9960209
♥ Shaklee ID : 1665070
♥ FB PAGE : Ez-Vitamin
♥ Website : www.ez-vitamin.com
..................................
C.O.D
Batu Caves > Gombak Selayang Rawang Kepong Ampang KL
.................................
PENGEPOSAN
Seluruh Malaysia

ATAU

Nak lebih Jimat? Nikmati diskaun dari 15%-25% jika  mendaftar sebagai ahli Shaklee hari ini. Hanya RM 35 untuk keahlian Seumur hidup.





.............................................................................
DISCLAIMER:
Di ruangan ini,saya ingin memaklumkan kepada semua pembaca blog/laman web http://www.ez-hamil.com/ bahawa SEMUA PRODUK yang dikongsikan di dalam blog / laman web saya BUKAN/TIDAK  bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit. Penulis TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB di atas segala kerosakan, kerugian atau kemalangan yang berpunca daripada ketidakfahaman (salah faham/salah tafsir) pengguna berkaitan dengan pengunaan produk-produk yang dikongsikan.

You Might Also Like

1 comment: