Punca Sperma Tidak Matang Dan Cara Mengatasi

7:49 pm Farahana 0 Comments


Sperma tidak matang atau berkualiti adalah keadaan di mana lelaki tidak berupaya menghasilkan sperma yang berkualiti dan sihat. Kuantiti sperma juga sedikit. Sekiranya sperma banyak tetapi bergerak perlahan tidak membantu keadaan.Hal ini membuatkan sperma tidak dapat sampai ke telur dan menembusi membran untuk mensenyawakan telur.

Sperma yang sihat adalah berbentuk normal, pergerakan yang laju ke depan dan kuantiti yang mencukupi.


Sperma yang sihat mampu dihasilkan oleh testis melebihi 100 juta sperma per ml air mani. Isipadu purata hasil pancutan ialah kira-kira  3.5ml dengan 5% adalah sperma dan 95% cecair adalah terdiri daripada plasma seminal. Bilangan,pergerakan dan kualiti sperma boleh dinilai melalui ujian ringkas oleh doctor.

11 Punca Kenapa Sperma Tidak Matang

1. Faktor Penghasilan Hormon Testosteron.

Sekiranya penghasilan hormon testosteron adalah rendah, maka kualiti sperma juga akan turut rendah.

2. Faktor nutrisi yang tidak mencukupi di dalam tubuh.

Mencukupkan nutrisi di dalam tubuh penting bagi mendapatkan kesihatan  yang optimum bagi penghasilan sperma yang sihat. Antara nutrisi yang diperlukan tubuh badan adalah karbohidrat, protein, vitamin dan mineral.

3. Merokok, pengambilan alkohol dan dadah terlarang.

Lelaki yang merokok mungkin  mempunyai bilangan sperma yang lebih sedikit atau jumlah sperma abnormal yang tinggi berbanding dengan lelaki yang tidak merokok. Manakala Kesuburan lelaki dapat terjejas kesan pengambilan alkohol yang berlebihan.

4. Kerap mandi air panas atau bersauna

Terdapat sesetengah lelaki yang selalu menggunakan air hangat untuk berendam bagi tujuan menghilangkan penyakit sendi seperti rematik. Namun begitu ia boleh memberikan kesan negatif  kepada tubub badan seperti penyakit keputihan serta menjadikan sperma tidak sihat dan kurang berkualiti.

5. Terdedah kepada bahan kimia atau radiasi

Kesan terdedah kepada bahan kimia yang beracun ataupun radiasi yang berlebihan boleh merosakkan sperma dan mengurangkan kuantiti sperma

6. Gemar memakai pakaian jeans dan seluar dalam ketat

Sekumpulan penyelidik daripada Perancis mendapati, memakai pakaian jeans atau seluar dalam ketat mampu menaikkan suhu testis melebihi suhu optimal sehingga menggangu penghasilan sperma yang sihat. Ianya juga dapat mengurangkan jumlah penghasilan sperma sehingga sebanyak separuh daripada bilangan asal.

7. Minum kopi atau kafein secara berlebihan.

Sebuah Kajian mendapati bahawa pengambilan kopi yang berlebihan mampu memberikan mudarat kepada lelaki, kerana tabiat ini boleh mempengaruhi kesuburan mereka. Sebaiknya lelaki perlu mengawal mengambilan kafein mereka ketika sedang merancang memperolehi anak.

8. Faktor Berat badan yang tidak Ideal

Lelaki yang berlebihan berat badan berkemungkinan mempunyai bilangan sperma yang sedikit dan kurang berkualiti.

9.Faktor Tekanan Hidup

Ramai tidak menyedari bahawa stress, tekanan emosi atau masalah psikologi di dalam kehidupan seharian  akan menjejaskan kesuburan seseorang. Bagi golongan lelaki, gangguan emosi akibat stress boleh menyebabkan mati pucuk sementara.

Selain itu, stress dapat mempengaruhi pasangan sama ada lelaki atau perempuan, sehingga menyebabkan pasangan kurang berminat terhadap hubungan intim atau mengurangkan kekerapan bersama sehingga menjejaskan peluang untuk hamil. Oleh itu, usahakan untuk bertenang. 

10.Pemakanan yang tidak sihat

Lemak transfat yang terdapat pada makanan segera dan makanan ringan sememangnya tidak baik untuk kesihatan.

11. Pengambilan ubatan yang menjejaskan kesuburan

Terdapat beberapa jenis ubat-ubatan yang boleh memberikan kesan kepada kesuburan lelaki yang boleh menjejaskan pengeluaran sperma atau merosakkan fungsi sperma antaranya

-antibiotik
-ubat rawatan darah tinggi/kencing manis
-ubat rawatan ulser/steroid


Terdapat beberapa cara dan kaedah terbaik bagi mendapatkan sperma yang hebat dan berkualiti.

1. Praktik amalan seks sihat

Awasi jangkitan menular penyakit-penyakit tertentu seperti klamidia, gonorea dan penyakit kelamin lain.

2. Diet sihat dan seimbang

Banyakkan makan buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya dengan antioksidan. Kurangkan pengambilan kafein atau berhenti buat sementara waktu sehingga berjaya hamil.

3. Kekalkan Berat badan ideal

Beberapa kajian menunjukkan bahawa obesiti menjejaskan kualiti sperma dan mengurangkan jumlah sperma mahupun pergerakannya. Kunjungi doktor atau jururawat untuk mengetahui berat badan ideal anda dan dapatkan nasihat pratikal dalam meningkatkan atau mengurangkan berat badan jika perlu.

4. Hindari stress

Stress menurunkan fungsi seksual dan mengganggu hormon yang diperlukan untuk menghasilkan sperma. Oleh itu, usahakan untuk bertenang. Anda boleh mengurangkan tekanan dengan melakukan aktivit ringan seperti

-Membaca Al-quran
-Bersenam
-Memasak
-Manjakan diri ke spa atau salon
-Meluangkan masa dengan kawan dan keluarga

5. Kenakan pakaian longgar

Bagi lelaki, pastikan seluar dalam anda longgar dan jangan terlalu ketat. 

6. Banyakkan bersenam

Pastikan ia senaman yang ringan dan mudah.

7. Hindari meminum arak, merokok dan kurangkan makan makanan ringan.

Dengan menghindari pengambilan alcohol boleh membantu untuk hamil. Disarankan berhenti merokok sebelum hamil lagi kerana ianya sangat merbahaya untuk kesihatan janin.

8.Elak penggunaan ubatan yang menjejaskan kesuburan 

Sekiranya anda atau pasangan , mengambil sebarang ubatan,periksa dengan doktor untuk memastikan ia tidak menjejaskan kesuburan. Mungkin ada pilihan atau alternatif lain.

9. Amalkan pengambilan multivitamin.

Tahap kesihatan lelaki perlulah berada pada tahap yang optimum agar meningkatkan peluang untuk hamil. Bagi suami  disarankan mengambil multivitamin terutama vitamin zinc bagi meningkatkan penghasilan sperma.


TINGKATKAN KUALITI SPERMA DENGAN SET KESUBURAN SHAKLEE UNTUK LELAKI

Saya mengesyorkan anda untuk cuba berikhtiar dengan menggunakan set kesuburan Shaklee untuk lelaki. Produk shaklee mempunyai banyak kombinasi yang hebat untuk mengatasi masalah kesuburan lelaki.




Antara manfaat set kesuburan shaklee bagi lelaki adalah ia dapat mengatasi masalah sperma yang tidak sempurna, tidak sihat, tidak cergas dan menghasilkan kuantiti sperma yang mencukupi.



Vita-Lea membekalkan segala nutrisi yang diperlukan oleh tubuh badan.
Zinc yang terkandung di dalam Vita-Lea dapat:

-Memperbaiki kebolehan seksual lelaki dan meningkatkan nafsu seks.
-Zinc memainkan peranan penting dalam organ seks lelaki
-zinc di dalam prostat lelaki adalah 10 kali ganda dari organ lain
-menambahkan keupayaan fungsi seksual lelaki
-Mengaktifkan 200 jenis enzim dan mengsang regenerasi sel
-Membentuk kolagen
-Membantu pengeluaran insulin, mengekalkan fungsi insulin dan memperbaiki diabetes
-Memperbaiki system imun
-Mempercepatkan pemulihan luka
-Memperbaiki masalah prostat
-Meningkatkan keupayaan seks lelaki
-Memperbaiki radang kulit
-Mengekalkan deria bau


Vitamin E juga dikenali sebagai Vitamin Cinta kerana ia membantu meningkatkan hormon seks sama ada kepada lelaki mahupun wanita.

Vitamin E amat penting untuk meningkatkan kesuburan untuk lelaki.
Kajian pada tahun 1924 mendapati vitamin E mampu memulihkan kemampuan reproduktif.

Kajian lain juga mendapati bahawa Vitamin E mampu meningkatkan kesihatan dan kualiti sperma. Dalam satu kajian, ia menunjukkan bahawa pergerakan sperma, peratus sperma hidup dan peratus daripada spermatozoa normal, semuanya meningkat dengan penambahan vitamin E dan selenium.
Dalam masa yang sama, vitamin E sangat bagus untuk kesihatan jantung sekaligus meningkatkan tahap testosterone.

InsyaAllah set kesuburan shaklee mampu memberikan harapan kepada anda  untuk mendapatkan cahaya mata.Jangan pernah berhenti berharap.

Nak saya bantu anda ?

SEBARANG  KEMUSYKILAN ATAU INGINKAN MAKLUMAT LANJUT SILA HUBUNGI SAYA


Fadzli / Farah Aersid
♥ SMS | Call | Whatsapp : 016-9210042 / 016-9960209
♥ Shaklee ID : 1665070
♥ FB PAGE : Ez-Vitamin
♥ Website : www.ez-vitamin.com
..................................
C.O.D
Batu Caves > Gombak Selayang Rawang Kepong Ampang KL
.................................
PENGEPOSAN
Seluruh Malaysia

ATAU

Nak lebih Jimat? Nikmati diskaun dari 15%-25% jika  mendaftar sebagai ahli Shaklee hari ini. Hanya RM 35 untuk keahlian Seumur hidup.





.............................................................................
DISCLAIMER:
Di ruangan ini,saya ingin memaklumkan kepada semua pembaca blog/laman web http://www.ez-hamil.com/ bahawa SEMUA PRODUK yang dikongsikan di dalam blog / laman web saya BUKAN/TIDAK  bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit. Penulis TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB di atas segala kerosakan, kerugian atau kemalangan yang berpunca daripada ketidakfahaman (salah faham/salah tafsir) pengguna berkaitan dengan pengunaan produk-produk yang dikongsikan.





You Might Also Like

0 comments: