Cara Mengesan Kanser Payudara Serta Punca Penyebab

4:39 pm Farahana 0 Comments


Sememangnya kanser payudara adalah sangat berbahaya dan boleh mengancam nyawa. Namun jika ia di kesan lebih awal, anda akan mempunyai peluang untuk merawatnya dengan rawatan yang kurang agresif dan lebih selamat. Oleh itu, smua wanita, digalakkan untuk melakukan pemeriksaan payudara sendiri bagi mengesan jika ada tanda2 awal kanser payudara pada diri  kita.




PANDUAN PEMERIKSAAN PAYUDARA SENDIRI
Pemeriksaan Payudara Sendiri perlu dilakukan secara kerap sekurang2nya sekali sebulan antara hari ke-7 dan ke-10 selepas bermulanya tempoh haid anda.

Sekiranya anda sudah menopaus atau tidak lagi dating haid, anda digalakkan untuk melakukan Pemeriksaan Payudara Sendiri pada tarikh yang tetap setiap bulan contohnya pada 1hb setiap bulan.

Anda boleh melakukan pemeriksaan payudara sendiri sepeti gambar di bawah:

Semasa melakukan pemeriksaan, lihat perubahan pada payudara anda. Perhatikan jika terdapat tanda2 seperti:

1) Perubahan pada bentuk dan saiz payudara yang luarbiasa
2)Terdapat ketulan di payudara
3) perubahan pada tekstur kulit payudara anda (seperti kulit buah oren)
4) Kemerahan dan ruam pada  kulit dan keliling putting
5) Puting payudara tertarik ke dalam
6) Cecair keluar dari putting walaupu tidak dipicit
7) Sakit pada bahagian payudara dan ketiak hampir sepanjang masa
8) Bengkak pada bahagian ketiak dan  sekitar leher
Sekiranya anda mengesan sebarang perubahan pada payudara anda, segeralah berjumpalah dengan doktor untuk memastikan sebab perubahan pada payudara anda.

PUNCA KANSER PAYUDARA
Punca penyebab sebenar kanser payudara adalah tidak di ketahui. Setiap wanita adalah berisiko untuk menghidap kanser payudara. Faktor-faktor berikut mungkin menambahkan risiko wanita menghidap kanser payudara:
·         Usia yang meningkat
·         Mempunyai sejarah ahli keluarga yang menghidap kanser payudara
·         pernah mendapat kanser pada satu payudara.
·         Mula datang haid awal (sebelum umur 12 tahun) atau putus haid lewat (selepas umur 50 tahun)
·         Tidak pernah melahirkan anak atau melahirkan anak pertama pada umur 30 tahun ke atas.
·         Pengambilan makanan yang mengandungi banyak lemak haiwan.


BAGAIMANA SUPPLEMEN SHAKLEE MEMBANTU MERAWAT KANSER PAYUDARA
Secara alternatifnya kanser payudara mungkin boleh dikawal dengan bantuan suplemen. Nutrisi di bawah mampu membantu meningkatkan daya tahan tubuh mengawal komplikasi lain akibat penyakit tertentu, mengawal keradangan dan inflamasi serta memberi tenaga untuk kekal cergas.

Di antara suplemen yang membantu pesakit kanser payudara:

Vivix : Asid Elagik membantu meningkatkan imun sistem pesakit kanser payudara terutama mereka yang telah menjalani rawatan radiasi atau kemoterapi. Ia juga mengandungi resveratrol dan polyphenols yang sangat bagus dengan fungsi anti radang, antioksidan, anti tumor dan antimikrobial.

ESP : Protein premium yang membantu penghasilan enzim dan imunoglobin yang sangat membantu dalam penghasilan sel imun tubuh seperti antibodi

Nutriferon : Meningkatkan imun sistem dengan cara mendorong penghasilan interferon semulajadi di dalam tubuh


Sustained Released Vitamin C : Ia membantu meningkatkan aktiviti sel darah putih, antimikrobial dan sel pembunuh semulajadi



Vitalea : Zinc di dalam vitalea meningkatkan penghasilan sel pembunuh semulajadi di dalam tubuh
Carotomax : Vitamin A membantu meningkatkan fungsi sel darah putih. Ia juga meningkatkan kerintangan terhadapinfeksi dan bahan-bahan karsinogen (bahan-bahan yang menyebabkan kanser).


Garlic Complex : Ia merencetkan keupayaan kuman dan bakteria untuk membesar dan berkembang


Vivix merupakan suplemen paling utama yang perlu diambil oleh pesakit kanser payudara. Mengapa? Jom baca penerangan di bawah.

BAGAIMANA CARANYA VIVIX BERFUNGSI

Buat pengetahuan anda anda, resveratrol merupakan rawatan alternatif yang amat di yakini dan mempunyai bukti yang kukuh di dalam membantu membaikpulih kitaran sel tubuh serta melawan kewujudan sel abnormal.

Bahkan Ianya juga dikatakan merupakan perubatan semulajadi pertama yang mempunyai bukti kukuh yang menunjukkan resveratrol ini mampu menghentikan atau menghalang  pelbagai masalah penyakit berkaitan sel.

Lebih 2000 penerbitan penyelidikan berkaitan resveratrol telah dihasilkan termasuklah beberapa kajian yang dijalankan oleh National Institute of Aging, Harvard University,  National Cancer Institute dan lain-lain lagi.


Resveratrol menghalang sel kanser dengan cara :

Menghentikan gen kanser
Bagi tubuh yang normal, badan akan bereaksi untuk menjadikan gen untuk hidup atau mati. Proses ini dinamakan pengasetilan atau penyahasetilan. Bagi kanser pula, sel menjadi tidak terkawal dan akan mengaktifkan “gen kanser”nya sendiri dan menggalakkan penyebaran sel-sel yang tidak sihat. 

Resveratrol akan mengawal proses penyahasetilan dan mengaktifkan gen “panjang umur”. Dengan itu, proses kanser akan dapat dihentikan.


Memberi kesan anti-kanser
resveratrol mampu memperlahankan atau menghentikan tahap tertentu kanser. Ia menyekat penyerapan estrogen dan androgen (tidak kira sel kanser itu mempunyai reseptor negatif atau positif), memodulasi ekspresi gen dan menyebabkan sel kanser mati melalui penyahasetilan. 


Penyelidikan lanjut di Austria mendapati resveratrol telah terbukti turut menyekat kemampuan sel kanser untuk mengalami metasis ke dalam tulang pada kadar 30 – 71%.

Menterbalikkan kesilapan DNA
Apabila kebolehan sel untuk “mereplika” semula DNA baru mereka kepada sel yang baru merosot, ia akan menjejaskan sistem tubuh kita. Disebabkan oleh “kesilapan” DNA dan penimbunan serpihan pecahan DNA yang tidak boleh digunakan, sel tidak dapat berfungsi dengan baik dan mengakibatkan kemerosotan dan kematian sel. 

Resveratrol mampu mengurangkan kesilapan dan sisa DNA ini sehingga 60% melalui kebolehannya untuk merangsang gen “panjang umur”.

Menghalang kanser tanpa memudaratkan
Kebolehan resveratrol menghentikan kanser adalah berkait rapat dengan kemampuannya membezakan sel kanser dan sel sihat. Bagi kimoterapi, ubat yang digunakan tidak dapat membezakan di antara sel sihat dan sel kanser. 

Maka, ia akan menyerang kedua-dua jenis sel pada masa yang sama. Sebaliknya, resveratrol tidak merosakkan sel sihat tetapi melindungi sel sihat ketika mematikan sel kanser.

Resveratrol juga mampu menghilangkan radikal bebas, mengaktifkan atau menyahaktifkan enzim/gen/hormon dan kimia dalam tubuh. Ia mengaktifkan gen penumpas tumor dan gen yang menyahtoksik bahan kimia dan dalam masa yang sama menahan gen yang membolehkan sel kanser berhubung antara satu sama lain.

Buat pertama kalinya dalam sejarah, penyelidik dari University of Rochester (terbitan March, 2008) telah membuktikan bahawa resveratrol membantu memusnahkan sel kanser dengan menembusi sumber tenaga teras sel kanser tersebut atau lebih dikenali sebagai mitochondria, dan melumpuhkan fungsinya.

Mitochondria ini mempunyai DNAnya yang tersendiri dan mempunyai kebolehan untuk membekalkan tenaga kepada sel secara berterusan apabila berfungsi dengan betul. Apabila resveratrol dibekalkan kepada mitochondria, ia akan mengganggu sumber tenaga sel-sel kanser tersebut.

Apabila sumber tenaga sel kanser terganggu, secara teorinya ia akan menghentikan pertumbuhan sel kanser.

Di dalam Vivix Shaklee terdapat resveratrol dan poliphenol yang jika digabungkan akan turut melindungi DNA sel, menghalang tindakbalas kimia dan radiasi yang akan menyebabkan kanser, melawan radikal bebas dan menghalang inflamasi.


TESTIMONI PENGGUNA SUPLEMEN SHAKLEE









Kurangkan risiko, amalkan gaya hidup yang sihat dan cegahlah kanser payudara sebelum terlambat.

Sekiranya anda menghidap kanser payudara, saya syorkan anda mengambil vivix dan ditambah dengan suplemen lain seperti yang dicadangkan di atas. Kemudian, lakukan pemeriksaan semula untuk melihat perkembangan kanser payudara anda. Sesungguhnya kita hanya berusaha, namun Allah jua yang sebenarnya memberikan kesembuhan.

Selain berikhtiar, sentiasalah berserah diri dan memohon pertolongan dari Allah. S.W.T. Dekatkan diri dengan Allah dan mintalah pertolongan daripada-Nya supaya diberi kesembuhan diatas penyakit ini.


Nak saya bantu anda ?

SEBARANG  KEMUSYKILAN ATAU INGINKAN MAKLUMAT LANJUT SILA HUBUNGI SAYA


Fadzli / Farah Aersid
♥ SMS | Call | Whatsapp : 016-9210042 / 016-9960209
♥ Shaklee ID : 1665070
♥ FB PAGE : Ez-Vitamin
♥ Website : www.ez-vitamin.com
..................................
C.O.D
Batu Caves > Gombak Selayang Rawang Kepong Ampang KL
.................................
PENGEPOSAN
Seluruh Malaysia

ATAU

Nak lebih Jimat? Nikmati diskaun dari 15%-25% jika  mendaftar sebagai ahli Shaklee hari ini. Hanya RM 35 untuk keahlian Seumur hidup.





.............................................................................
DISCLAIMER:
Di ruangan ini,saya ingin memaklumkan kepada semua pembaca blog/laman web http://www.ez-hamil.com/ bahawa SEMUA PRODUK yang dikongsikan di dalam blog / laman web saya BUKAN/TIDAK  bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit. Penulis TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB di atas segala kerosakan, kerugian atau kemalangan yang berpunca daripada ketidakfahaman (salah faham/salah tafsir) pengguna berkaitan dengan pengunaan produk-produk yang dikongsikan.

You Might Also Like

0 comments: