Ketahui Cara Kekal Cergas Sepanjang Berpuasa Di Siang Hari.

9:22 pm Farahana 0 Comments









Walaupun sedang berpuasa, Islam menggalakkan umatnya untuk kekal produktif. Pastinya ada cara untuk kita kekal cergas walaupun berpuasa.



Dalam entri kali ini suka untuk saya kongsikan cara bagaimana untuk kita kekal cergas bertenaga walaupun di dalam bulan Ramadhan.

Menurut Presiden  Malaysian Welness Society, Datuk Dr Rajbans Singn,  amat penting mengekalkan bekalan air yang cukup untuk tubuh badan kerana di negara yang panas dan lembap ini, penyahhidratan atau kekurangan air sering berlaku.




Di antara tanda-tanda yang menunjukkan kita mengalami penyahhidratan sederhana adalah mengalami pening kepala, merasa keletihan atau sukar untuk fokus dan memberikan tumpuan. Manakala sekiranya anda merasa binggung ianya menunjukkan anda mengalami penyahhidratan serius dan kemungkinan boleh pengsan.

Maka amat penting untuk kita mengamalkan cara pemakanan yang betul dan seimbang untuk memastikan segala sumber yang diperlukan oleh badan seperti karbohidrat, protein, lemak, vitamin, mineral dan air diambil dalam kuantiti yang sesuai serta mencukupi sepanjang menjalani ibadah puasa.

Ada beberapa aspek yang perlu kita tahu agar kekal cergas di bulan puasa.

1.Tips mengekalkan tenaga sepanjang berpuasa di waktu siang

- Pastikan anda mencukupkan air 8 gelas sehari dari waktu berbuka hingga bersahur.

-Hindari meminum jus buah atau air bergas kerana kandungan gula tinggi boleh merangsang paras insulin anda. Lebih-lebih lagi ketika bersahur. Ianya akan mengakibatkan anda mengalami hipoglesemia serta menambah rasa lapar.

-Hindari meminum air teh atau kopi kerana ia bertindak sebagai diuretik yang mengakibatkan kehilangan lebih banyak air dan meninggikan penyahhidratan.

-Hindari makanan masin kerana boleh menyebab rasa lebih haus. 

2. Tips mengekalkan tenaga ketika berbuka puasa

- Mulakan berbuka dengan kurma. Ia kaya dengan dengan karbohidrat dan gula ringkas yang akan terus diserap oleh badan bagi membekalkan tenaga kepada tubuh yang berpuasa seharian. Ia adalah makanan yang rendah lemak dan tinggi serat yang baik untuk kesihatan.

- Pulihkan tenaga semula dengan menikmati hidangan berasaskan karbohidrat dalam makanan manis ketika berbuka. Makanan mengandungi gula dapat pulihkan tenaga yang hilang dengan segera.

-Elakkan melambatkan berbuka puasa,Sebaiknya segerakan waktu berbuka  ketika tiba masanya.

-selepas berbuka, pastikan makanan yang anda ambil adalah seimbang yang mengandungi karbohidrat kompleks, daging, kekacang, tenusu, buah dan sayuran.

3. Tips mengekalkan tenaga ketika bersahur

- Seperti yang disebutkan tadi, elakkan makan makanan yang mengandungi gula dan garam yang tinggi kerana gula menyebabkan insulin akan meningkat  secara mendadak membuatkan rasa lebih lapar dan garam menyebabkan rasa lebih haus.

- Minum air secukupnya.

-Pilih makanan tinggi serat berasaskan protein kerana makanan akan dihadam secara perlahan menyebabkan anda berasa kenyang lebih lama.

4. Pastikan anda Kekal aktif selepas berbuka

-Disyorkan untuk kekal aktif dan bersenam pada malam ramadhan terutama selepas berbuka seperti berjalan kaki ke masjid dan melaksanakan solat terawih.

-sekiranya menghadiri iftar atau undangan berbuka puas , elakkan berbuka secara keterlaluan dan perlu lebikh memilih makanan yang baik.

5. Pastikan anda mendapat tidur yang mencukupi

- Tidur yang mencukupi memerlukan sekurang-kurangnya enam ke tujuh jam lamanya. Tidur yang tidak mencukupi aan meningkatkan kortisok dan tekanan yang boleh menjejaskan kesihatan anda.

6. Pengambilan Makanan tambahan yang membekalkan tenaga ketika berpuasa..

-sekiranya merasakan yang anda tidak mendapat nutrisi yang diperlukan terutama dalam tempoh yang singkat ketika berbuka atau bersahur. Disarankan untuk mengambil makanan tambahan, vitamin atau minerak bagi melengkapkan keperluan nutrisi anda.

Sekiranya anda mencari makanan tambahan untuk kekal cergas ketika berpuasa, saya sarankan anda mencuba set mighty 3 Germs Shaklee yang mengandungi ESP, Mealshakes dan performance drink.
ESP Energizing Soy Protein Powder
-Kaya dengan kalsium dan protein
-protein mampu mengurangkan kolesterol serta menyebabkan anda kenyang lebih lama.



Meal Shakes
- Rasa meal shake yang enak berkrim menjadikannya minuman yang lazat.
-kaya dengan sumber protein, kalsium, vitamin dan mineral.



Performance Drink
-Membantu mengurangkan rasa haus ketika berpuasa di siang hari.
-Rasa seperti glukos oren dan enak dibancuh dengan air sejuk 


Testimoni


Disclaimer: Bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit. Ini hanyalah supplemen bagi membantu meningkatkan kesihatan


Pilihan Harga Set kekal Cergas semasa Ramadhan Shaklee




Nak saya bantu anda ?

SEBARANG  KEMUSYKILAN ATAU INGINKAN MAKLUMAT LANJUT SILA HUBUNGI SAYA

Your Shaklee Independent Distributor
Fadzli / Farah Aersid
♥ SMS | Call | Whatsapp : 016-9210042 / 016-9960209
♥ Shaklee ID : 1665070
♥ FB PAGE : Ez-Vitamin
♥ Website : www.ez-vitamin.com
..................................
C.O.D
Batu Caves > Gombak Selayang Rawang Kepong Ampang KL
.................................
PENGEPOSAN
Seluruh Malaysia

ATAU

Nak lebih Jimat? Nikmati diskaun dari 15%-25% jika  mendaftar sebagai ahli Shaklee hari ini. Hanya RM 35 untuk keahlian Seumur hidup.





.............................................................................
DISCLAIMER:
Di ruangan ini,saya ingin memaklumkan kepada semua pembaca blog/laman web http://www.ez-hamil.com/ bahawa SEMUA PRODUK yang dikongsikan di dalam blog / laman web saya BUKAN/TIDAK  bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit. Penulis TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB di atas segala kerosakan, kerugian atau kemalangan yang berpunca daripada ketidakfahaman (salah faham/salah tafsir) pengguna berkaitan dengan pengunaan produk-produk yang dikongsikan.

You Might Also Like

0 comments: